Crepack

  • Home
  • Oplossingen
    • Doos Op Maat – voor elke unieke order een doos op maat
    • Doos op maat in hoogte
    • Doos op maat in lengte
    • Karton wikkelen
    • Dozen oprichten
    • Dozen sluiten in flexibiliteit
    • Palletiseren
    • Conveyorsystemen
  • Profiel
  • Video
  • Referenties
  • Nieuws
  • Contact
Privacy en cookiesverklaring: Deze site maakt gebruik van cookies om u de beste ervaring te bieden. Uiteraard respecteren we uw privacy. Lees hier onze volledige Privacy- en cookieverklaring
You are here: Home / Nieuws / Bent u voorbereid op DIM Weight Pricing voor pakketten?

5 juni 2018

Bent u voorbereid op DIM Weight Pricing voor pakketten?

‘We moeten eigenlijk iets met ons verpakkingsproces, maar daar hebben we nu geen tijd voor’. Een veel gehoord antwoord op de vraag of distributiecentra al klaar zijn om aan de slag te gaan met verpakkingen op maat. Toch komt de dag dichterbij dat deze bedrijven voor hoge kosten komen te staan. Hierbij speelt niet alleen het gewicht mee in de tarieven, maar wordt ook het volume een belangrijke rekenfactor. Wat betekent dit in de praktijk?

Nu worden de transportkosten voornamelijk gebaseerd op gewicht, waarbij daarnaast ruime volume staffels worden gehanteerd. Met de Dim Weight berekening wordt volume een belangrijke rekenfactor in de transportkosten, tot op heden geldt dit in Amerika voor alle pakketten >1 m3 .  De reden voor de invoering van Dim Weight voor grondtransport is voornamelijk de enorm groeiende e-commerce markt. Hiermee worden verzenders uitgedaagd om de verpakkingen te optimaliseren in grootte. Deze nieuwe ontwikkeling betekent dat de transportkosten voor verpakkingen met veel lucht fors duurder worden, zeker voor lichte producten.

De grote distributiecentra denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, omdat zij goede en duidelijke afspraken hebben gemaakt met hun pakketdiensten. Maar hoe het er echt uit gaat zien als de grote partijen besluiten om DIM Weight in Europa de standaard te maken voor grondtransport? Dan kunnen de transportkosten stijgen tot wel 60%. Dit gaat ten koste van de marge op het product, met als gevolg…!

Wat te doen als voorbereiding?

  1. Gebruik een doos die exact past bij de inhoud, ofwel een doos op maat. Zorg ervoor dat je geen overbodige lucht of opvulmaterialen mee transporteert, dit leidt tot extra kosten. On Demand Packaging systemen maakt dit mogelijk, waarmee je in volledige flexibiliteit maatvoering en doostype een doos kunt produceren op het moment dat deze nodig is.
  2. Gebruikt brievenbusdozen indien mogelijk, om de transportkosten te verlangen
  3. Ga tijdig in gesprek met de pakketdienst(en), om eventuele onderhandelingen en afspraken tijdig te voeren en vast te leggen. De DIM factor is in veel gevallen onderhandelbaar.
  4. Bekijk bij de diverse pakketdiensten hoe de tarieven liggen. De ene pakketdienst is goedkoop in kleine huis aan huis pakketjes en de ander richt zich juist op de grote pakketten die B2B worden geleverd.
  5. Hoe om te gaan met prijsbepaling richting de klant? De verzendkostenstructuur dient te worden aangepast aan de nieuwe berekening inclusief volume.
  6. Heeft u te maken met palletbelading, dan dient de optimale belading opnieuw te worden bekeken, aangezien de maatvoering van de pakketten wijzigt.
  7. Bij het toepassen van een doos op maat, is het in veel gevallen voordeling om pick to box toe te passen, waardoor het aantal handelingen wordt geminimaliseerd, met als gevolg een besparing op tijd en arbeidskosten.

Laat u niet verrassen door een ontwikkeling waarvan u weet dat deze ook hier doorgevoerd gaat worden: Dim Weight Pricing. Ondanks de explosieve groei en de hoge werkdruk kan dit onderwerp niet naar de achtergrond verdwijnen.

Wilt u met mij sparren over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact met mij opnemen per telefoon 0031 (0)77 4623222 of per e-mail: info@crepack.nl

Dit artikel is afkomstig van Peter de Martines, verpakkingsdeskundige en eigenaar van Crepack, www.crepack.nl

Dit delen:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter

Copyright © 2022 Cretech Realisatie: Van der Aa media ·